Neuerscheinungen

Chemistry in Waldorf Schools

The subject-related articles in the Handbook for Upper School Teaching at Waldorf Schools (Sigler et al. 2018) were revised into a series of individual booklets for the international Waldorf school movement and then translated into English (including Mathematics in Waldorf Schools [Sigler 2021], Physics in Waldorf Schools [Sommer 2021], Biology in Waldorf Schools [Rohde 2022]).
The article on chemistry was originally written by Ulrich Wunderlin. Unfortunately, he has since passed away, so he…

Jahrbuch für Goetheanismus 2025

SUBSKRIPTIONSPREIS!
Nur bis zum 14. November 2025 gültig.
Ab dem 15. November 2025 kostet dieses Buch 32,- €
 
MARTIN ERRENST erläutert, wie R. Steiner in seinem naturwissenschaftlichen Denken geistige Perspektiven fand, die an Goethes Methode der Naturbetrachtung anknüpften, zur Anthroposophie führten und die Naturwissenschaften erweiterten. Motive aus Steiners natur-wissenschaftlichen Kursen im Zusammenhang mit dem Menschen und gesamten Kosmos werden dargestellt. Steiner erkannte…

Hum of the Mountain

Young Tenzin lives with his grandparents in Ladakh, Northern India. He struggles in school because he is ‘friends’ with a bully. He doesn’t enjoy the boy’s company but finds it hard to walk away. One day Tenzin climbs the rocky mountain to look for something special and face his fears.
Hum of the Mountain is a story about quiet bravery, friendship and the wisdom nature shares with those who listen.
This story is suitable for class 4 and 5.

English All In

Drawing on more than four decades of teaching, Alec's book offers EFL teachers a valuable collection of material for grades 1- 4, along with helpful methodological suggestions as to how to put it into practice.
His concept of how a full immersion in the sounds and structures of English in the lower school creates a fruitful basis for an increasingly conscious approach to grammar in the middle and upper school is illuminating and will provide teachers with a clearer understanding of these…

Miracle on the Mountain

A poor man risks his life in a dangerous wager, and finds himself in a desperate situation. Things look hopeless, but then quick-witted Urvashi comes to the rescue …
This is a traditional Akbar and Birbal tale, expanded and retold from a different perspective.
Set during the time of the Mughal empire, the story and the pictures capture elements of Indian culture and customs which are also relevant today. The text is rich in dialogue and
lends itself well to classroom acting.
The…

Modjadji. The Rain Queen

Based on an old African legend, this book tells the story of two loving parents and their kind daughter Modjadji.
To everyone’s delight, Modjadji uses her magical powers to produce rain and bring health and happiness back to the drought-stricken part of the country.
The story is written for children learning English in class 4 or 5.

Decolonizing through Waldorf Education: Perspectives

Dieses Buch liegt ausschließlich in englischer Sprache vor. Auch der Beschreibungstext ist deshalb auf englisch verfasst.
Waldorf education has had an ambivalent relationship to decolonizing.
On the one hand, like all Western education systems it has had to address the fact that it needs to critically interrogate its practices and curriculum content to ensure that the narrative of colonialism is adequately represented and the
voices of those colonised can be heard. It also means…

Französischunterricht in den Klassen 1 bis 4: Enseigner dans la joie

FRANZÖSISCH FÜR ALLE KINDER: METHODIK UND BEISPIELE AUS DER PRAXIS DER WALDORFSCHULEN
In Waldorfschulen lernen alle Kinder Fremdsprachen spielerisch ab der 1. Klasse. Für den Französischunterricht
bedeutet das eine Reise nach Frankreich!
Ein Koffer mit kleinen Accessoires steht bereit, um mit Liedern, rhythmischen Lernversen und Spielszenen
die Sprache zu entdecken. Alle können mitmachen, da dieser rein mündliche „Reiseunterricht“ mit
Kopf, Herz und Hand für jedes Kind etwas zu…

Waldorfschulsozialarbeit

Dieses Praxishandbuch stellt einen Ansatz der Waldorfschulsozialarbeit vor, der sich aus den drei gleichberechtigten Elementen der Schulsozialarbeit, der Waldorfpädagogik und dem Systemischen Denken und Handeln ergibt. Es beschreibt den oft herausfordernden Weg hin zu einem individuellen standortbezogenen Konzept.
Im ersten Teil werden die Grundlagen einer professionellen Haltung und des fachlichen Handelns hergeleitet und Standards definiert, die für eine wirksame Umsetzung von…

Pädagogischer Auftrag und Unterrichtsziele – vom Lehrplan der Waldorfschule

Für die neue Auflage wurde das Buch gründlich überarbeitet und aktualisiert. Es zeichnet sich neben einer Aufnahme neuer Lehrinhalte bzw. Fachgebiete auch durch ein neues Format aus:
Dasjenige, was sich auf die inhaltliche Begründung der Waldorfpädagogik bezieht, auf ihre Lehr- und Lernprozesse, die anthropologisch-entwicklungspsychologische bzw. menschenkundliche Orientierung der Curricula sowie auf den horizontalen Lehrplan für die Schuljahre 1–12 und die übergeordneten Bildungsziele, ist…

Kontexte zum Atom - Wechselbezüge von Stoff und Form / The Atom in Context – Interrelationships between Substance and Form

Das Buch schildert Kontexte des Atoms. Es ist als Ergänzung zu bewährten Inhalten der Mechanik, Elektrodynamik und der Atomphysik konzipiert und als naturphilosophisches Angebot zu gängigen Prüfungsstoffen gedacht. Es fasst das Atom vor allem als Element einer Beschreibung und weniger als Instanz einer Begründung auf.
In dem phänomenologischen Zugang wird gezeigt, wie das Konzept des Atoms mögliche Wechselwirkungsprozesse mit der Umgebung in einen lokalen Beschreibungsansatz integriert und…